Kortgezegd helpt een outplacementbureau ontslagen werknemers weer aan een nieuwe baan. Maar dat is vaak niet het enige dat een outplacementbureau doet. Outplacementbureaus hebben vaak een brede dienstverlening op het gebied van Talent Management en wel in drie categoriën: Aantrekken (Engage), Ontwikkelen (Develop) en Veranderen (Transition). De meeste outplacementbureaus zijn van mening dat verandering ruimte biedt aan kansen en groei. Hun dienstverlening spitst zich toe op onder andere Talent Management, Verandermanagement, Outplacement, Assessment, Coaching individueel en in groepsverband, voor werkgevers en werknemers. Vaak werken zij door heel Nederland en België of In Company. Re-integratietrajectenWanneer er sprake is van zieke werknemers worden outplacementbureaus ingezet op vervangend werk voor de zieke medewerker te zoeken, ook wel re-integratie spoor 2 of tweede spoor genoemd. Vaak werken de bureaus dan samen met arbodiensten en bedrijfsartsen en bieden zij een breed scala aan diensten op het gebied van haalbaarheidsonderzoek, coaching, heroriëntatie en jobhunting aan. Outplacementbureaus hebben vaak als missie het ondersteunen, coachen en begeleiden van mens en organisatie in het omgaan met verandering, persoonlijke ontwikkeling en groei. Dit doet het bureau altijd met een team van gecertificeerde professionals in groepsprogramma’s of individuele begeleiding. Vaak met het motto “Inspiratie voor Verandering”, omdat door verandering kansen en mogelijkheden vrij komen. Een outplacementbureau heeft meestal een groot landelijk of regionaal netwerk wat het kan inzetten bij de begeleiding van de medewerker, VerandermanagementHR-professionals zijn vaak van mening dat wie in deze snel veranderende tijden invloed wil kunnen blijven uitoefenen op zijn omgeving en organisatie, zal verantwoording moeten nemen voor zijn eigen ontwikkeling en moeten investeren in zijn of haar loopbaan. Veranderingen zijn vaak aan de orde van de dag. Eigenlijk is het de enige constante in onze huidige maatschappij. Ook binnen organisaties verandert er veel en regelmatig. Vaak door veranderingen in de markt waarin men actief is, of door andere externe factoren. Soms ook omdat een directie besluit dat het tijd wordt om de bakens te verzetten en anders te gaan werken. In alle gevallen betekent het vaak dat de medewerkers te maken krijgen met een andere manier van (samen)werken en dat het management die veranderingen succesvol moet invoeren met behoud van productiviteit en betrokkenheid van de medewerkers. Vooral dat is belangrijk. Er zijn altijd mensen die zich makkelijk aanpassen bij veranderingen. Dit is in de meeste gevallen echter maar 10-15% van het totaal. Er is ook 10-15% dat openlijk weerstand heeft tegen de nieuwe werkwijze. De 70-75% die hier tussen in zit, weet het nog niet helemaal, wil misschien wel, maar weet niet goed hoe. Hier zit ook de grootste winst voor organisaties die medewerkers en management serieus willen helpen met het omgaan met de verandering. Thema’sOm teams en medewerkers te helpen het beste uit zichzelf te halen en daarmee betrokken te blijven en thuis te raken in de nieuwe rollen, functies of werkwijze, kunnen verschillende acties ingezet worden. Outplacementbureaus hebben onder andere ervaring met de volgende thema’s:
Management briefings en training Strategische sparringpartner zijn voor HR en management Communicatiestrategie en uitwerking Coaching op persoonlijk leiderschap en omgaan met veranderingen Herplaatsingsprocedures begeleiden en outplacement Teambuilding en Communicatietrainingen Management trainingen op performance Groepssessies, workshops en individuele coaching en begeleiding Employability programma’s Individuele loopbaan begeleiding en coaching
|
https://outplacementbureau.nl |