Beste nieuws en artikelen uit Nederland

Het Laden van een Elektrische Auto Zonder een Thuislaadstation

Het laden van een elektrische auto (EV) is een essentieel onderdeel van het bezit van een EV. Hoewel de meeste mensen het liefst hun auto bij een laadstation opladen, is het niet altijd mogelijk om toegang te hebben tot een laadstation, vooral thuis. In deze uitgebreide gids zullen we de verschillende aspecten van het opladen van een EV zonder een thuislaadstation verkennen.

Normale Stopcontacten en Elektrische Auto’s

Is het Mogelijk om een Elektrische Auto op te Laden via een Normaal Stopcontact?

Ja, het is mogelijk om een elektrische auto op te laden via een standaard huishoudelijk stopcontact. Echter, er zijn enkele belangrijke overwegingen te maken voordat je dit doet. Het opladen via een stopcontact is meestal een langzaam proces, en er zijn veiligheidsmaatregelen nodig voor een efficiënte laadervaring.

Veiligheidsaspecten van het Opladen via een Stopcontact

Het opladen van een elektrische auto via een stopcontact vereist een aparte gezekerde groep om veilig te kunnen laden. Het is niet aan te raden om een verlengsnoer te gebruiken, omdat deze niet ontworpen zijn om zoveel stroom te vervoeren, wat kan leiden tot elektrische schokken en brandgevaar. Daarnaast is het belangrijk om geen andere zware apparaten op dezelfde groep te gebruiken tijdens het opladen, om overbelasting te voorkomen.

Voordelen en Nadelen van het Opladen via een Stopcontact

Voordelen

  1. Geen Extra Kosten: Er zijn geen kosten voor het installeren van een privélaadpaal of het aanschaffen van een laadpas. Je kunt gewoon de standaard meegeleverde laadkabel gebruiken.

  2. Eenvoudig: Het opladen via een stopcontact is eenvoudig en vereist geen speciale apparatuur of installatie.

Nadelen

  1. Langzaam Opladen: Het opladen via een stopcontact duurt langer dan het opladen via een laadpaal.

  2. Meer Laadverlies: Door de langere laadtijd gaat er meer stroom verloren. Het kan tot 30% meer stroom kosten om je accu volledig op te laden via een stopcontact in vergelijking met een laadpaal.

  3. Veiligheidsrisico’s: Er kunnen veiligheidsrisico’s zijn als je niet de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, zoals het gebruik van een aparte gezekerde groep.

Oplaadtijd via een Stopcontact

Bij het opladen via een normaal stopcontact is de maximale laadsnelheid meestal 3,7 kWh. Hou er echter rekening mee dat de meeste standaard meegeleverde stopcontact laadkabels maar tot 2,3kW kunnen opladen. Echter sommige bedrijven produceren wel de Laadkabel type 2 naar Schuko (stopcontact) geschikt voor 3,7kW. De gemiddelde elektrische auto verbruikt ongeveer 19 kW per 100 kilometer, dus je zal minimaal 5 tot 8 uur moeten opladen om 100 kilometer te kunnen rijden. Deze laadkabels zijn vooral geschikt voor Plugin Hybrids. Maar ze kunnen ook ontzettend handig zijn wanneer je bijvoorbeeld op reis bent. 

Alternatieven voor het Opladen via een Stopcontact

Thuislaadpaal

Een thuislaadpaal wordt op je oprit of bij je privéparkeerplaats geïnstalleerd. Het is verbonden met je meterkast en gebruikt stroom via je eigen zonnepanelen en energieleverancier. De gemiddelde prijs voor een thuislaadpaal, inclusief installatie, varieert tussen de € 1000 en € 2000.

Openbare Laadstations

Als je geen oprit of privéparkeerplaats hebt, kan je gebruik maken van openbare laadstations. Deze stations zijn vaak te vinden bij tankstations. Je betaalt per laadsessie een starttarief, kWh-tarief, en/of een tijdtarief. De kosten per sessie zijn meestal hoger dan thuisladen.

Conclusie

Hoewel het opladen van een elektrische auto via een stopcontact een haalbare optie is, is het meestal alleen aanbevolen als noodoplossing. Het opladen via een stopcontact heeft een aantal nadelen, zoals langzame laadsnelheden en hogere stroomkosten. Voor regelmatig opladen is het meestal beter om te investeren in een thuislaadpaal of gebruik te maken van openbare laadstations.

Previous Article

Kinder cowboylaarzen voor een stoere outfit

Next Article

Verhuisbedrijf De Toekomst uw verhuisservice in Den Oever

You might be interested in …